Kontakta oss / Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. Har du frågor inför ditt köp så är du alltid välkommen att besöka oss i butiken, ringa oss på 031-711 98 50 eller maila på info@engelskatapetmagasinet.se. Vill du läsa mer så rekommenderar vi att du går igenom våra Köpvillkor.

 

 

Kan jag köpa prover?

Ja, vi skickar gärna prover och det går bra att beställa dem direkt i vår webshop under respektive produkt. Prover är bra för att du ska kunna vara helt säker på både färg, storlek på mönster och struktur innan du beställer. Proverna är oftast A4, A5 eller ibland mindre för tyger då de endast är avsedda för att kunna se textur och färger. Du beställer prover på respektive produktsida. Det är också bra att tänka på att just prover tar allt mellan 4-15 arbetsdagar, men när du sedan beställer själva tapeten eller tyget så går det ofta betydligt snabbare. Anledningen till detta är att våra leverantörer inte alltid prioriterar prover. 

 

 

Hur räknar jag ut antal tapetrullar?

Att räkna ut åtgång på tapeter är inget man gör varje dag så tveka inte att höra av dig till oss. Maila oss gärna en ritning eller mått tillsammans med vilken tapet det gäller så räknar vi ut mängd åt dig. Du kan givetvis också räkna själv och då rekommenderar vi att du läser lite mer kring hur man bör tänka med mönsterpass.

 

 

Hur mycket tyg behöver jag?

Att räkna ut åtgång av tyg till gardiner är inget man gör varje dag så tveka inte att höra av dig till oss. När du vet vilket tyg du vill ha så kan vi ta fram prisuppgift på både tyg och eventuell sömnad. Ska du även ha tex måttanpassade gardinskenor, plisségardiner eller bara har ett lite större projekt så kan det vara klokt att boka våra inredare som kommer ut på plats och tar mått. Vi sköter allt från måttagning till montering.

 

 

Hur mycket färg går det åt?

Att räkna ut åtgång på färg är ganska enkelt men vi hjälper dig gärna. Hör av dig till oss med antal kvadratmeter så tar vi fram mängden du behöver. Olika produkter har olika åtgång och vad gäller våra varumärken Farrow & Ball och Little Greene är de betydligt drygare än vanliga svenska färgmärken. Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig med just ditt projekt.

 

 

Vad betyder mönsterpass?

Tapet och tyg trycks med rullar och därför har de ett mönsterpass, ibland även kallad rapport.  Det är med vilket avstånd mönstret återupprepar sig. Vanliga typer av mönsterpass är:

- Rakt mönsterpass - där mönstret matchar över hela vidden på tapeten.

- Förskjutet mönsterpass/Half drop - där mönstret är förskjutet för att ge en större variation i mönstret.

- Fritt - där mönstret inte behöver mönsterpassas, ingen passning.

 

 

Går det att trycka upp en egen unik tapet?

Ja det går bra. Genom att digitaltrycka ett eget foto bestämmer du själv storlek och motiv. Vi trycker upp efter dina mått. Vi har stor erfarenhet av att leverera detta till både privatpersoner och företag. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se eller ring oss 031-711 98 50 för att prata om vilka möjligheter det finns.

 

 

Hur lång är leveranstiden?

Vi har en hel del tapeter som lagervara och de övriga levererar vi normalt inom 2-7 arbetsdagar för svenska tapeter och normalt 7-14 arbetsdagar dagar för övriga. Du hittar alltid leveranstider på respektive produkt. Har du bråttom och behöver dina tapeter eller tyg på express så löser vi expressleverans från de flesta leverantörer. Det tillkommer då en kostnad och det går oftast att få hem det mesta inom 48 timmar. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se för att få hjälp med det.

 

 

Finns det en minimimängd för en tygbeställning?

Ja, du måste beställa minst 1 löpande meter av varje tyg. Från det kan du bestämma längden i steg om 10 cm om inte annat anges. Någon enstaka leverantör har 2 meter som minimum men det är sällsynt.

 

 

Har ni något rabattsystem?

När du handlar lite mer online får du mängdrabatt. Läs gärna mer om det här.

 

 

Vilken typ av betalning erbjuder ni?

Tillsammans med Klarna erbjuder vi flera betalalternativ för både privatpersoner och företag. Läs mer i Köpvillkor.

 

 

Vilka leveranssätt erbjuder ni?

Vi erbjuder flera olika leveranssätt inom Sverige och Europa. Läs gärna mer om det i våra Köpvillkor.

 

 

Vad är fraktkostnaden?

Tapeter skickas fraktfritt om det finns på webshopen och övriga priser för frakt syns när du lägger det i kassan.

 

 

Kan ni skicka utanför Sverige?

Ja, vi levererar inom hela EU, bara välj rätt land i kassan så får du upp aktuella alternativ. 

 

 

Levererar ni utanför EU – till tex Norge?

Vi levererar mycket till Norge och har en bra rutin för det. Mer information om det hittar du i våra Köpvillkor. För andra länder utanför EU får du gärna kontakta oss för mer information om hur det går till för just ditt land.

 

 

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

När du handlar hos oss får du en orderbekräftelse inom ett par minuter. Har du inte fått den, så börja med att kontrollera att den inte har hamnat i skräpinkorgen. Hittar du inget där, så kontakta oss för att kontrollera att du inte angivit fel mailadress, Vi skickar i så fall ut en ny orderbekräftelse.

 

 

Kan jag ändra min beställning?

Vill du ändra en beställning, tex därför att du gjort något fel, informera oss då omedelbart så att vi kan vidta nödvändiga ändringar. Så länge beställningen inte är beställd hos våra leverantörer och eller levererad tar vi emot önskemål om ändringar.

 

 

Vad kan jag göra vid problem i beställningen?

Vi gör allt för att göra din beställning hos oss så smidig som möjligt men har du minsta problem är du alltid välkommen att maila oss på info@engelskatapetmagasinet.se  eller ring oss 031-711 98 50.

 

 

Kan jag returnera mina varor?

I våra Köpvillkor hittar du mer information om vad som gäller vid returer.

 

 

Jag hittar inte det jag söker?

Vårt utbud i webshopen är stort men i vår butik har vi ännu mer. Är det någon produkt du inte hittar så tveka inte att höra av dig till oss på info@engelskatapetmagasinet.se eller ring oss 031-711 98 50.

 

 

Hjälper ni till med sömnad av gardiner?

Ja, vi har en egen syateljé med sömmerskor som syr gardiner, hissgardiner, kuddar, överkast och annat som ska måttanpassas. Vi har gardinlösningar till både privata hem och kontor. Läs mer om denna tjänst och kontakta oss gärna för en prisuppgift.

 

 

Hur tapetserar jag och vilka verktyg behövs?

Vi har samlat Tips och Råd vid tapetsering. Följ den hänvisning som passar just din tapet. Där hittar du också information om vilka verktyg som behövs. I vår webshop hittar du ett stort urval av verktyg.

 

 

Vad ska jag ha för lim till tapeten?

Det finns flera olika typer av tapeter idag så det är viktigt att ha koll på vilket lim som behövs. Under respektive produkt står det alltid vilket typ av lim som avses. I leveransen skickar vi även med en lapp på svenska där det står mer kring vad som gäller för just din tapet.

 

 

Tapeterna/tyget räckte inte och jag behöver mer. Vad ska jag tänka på?

Tänk på att färgen på tapeter och tyger kan variera något mellan olika tillverkningar. Tillverkaren märker alltid rullarna med ett särskilt batchnummer (det kallas också färgbad). Spara därför alltid etiketten på så det går att se exakt vad det är vid komplettering. Vid leverans av kompletteringar går det inte att garantera leverans av ursprungligt batchnummer men vi gör alltid en sökning på det om det önskas. 

 

 

Ni räknade fram att vi behövde fem rullar men vi klarade oss på fyra, varför då?

Vi räkna alltid så exakt som möjligt för att du inte ska få rullar över. Dock kan det gå åt något olika i vissa fall, beroende på vem som tapetserar. Det kan diffa lite i hur man klipper våderna vilket gör att man på vissa ställen kan få ut olika mycket av rullarna. Rullarna börjar också med mönster på lite olika ställen och ibland är det perfekt och ibland gör det att man inte kan nyttja rullen helt optimalt. Små skillnader i höjd och bredd kan ge stora konsekvenser så vi rekommenderar att du mäter så noga som möjligt och inte räknar med lister och dylikt som ej ska täckas av tapet. Snedväggar och fönster ger också stora skillnader.

 

 

Jag tyckte inte att beskrivningen på produkten stämmer?

Vad gäller färgåtergivning och storlek på mönster gör vi vårt yttersta för att det ska stämma så bra som möjligt med verkligheten. Vi kompletterar alltid med egen text där vi förtydligar färger och mönster. Var uppmärksam på att beskrivningarna till produkterna är subjektiva, och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer.  Olika dataskärmar visar också färger på olika sätt. Om du är osäker på tapeten eller tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov. Det kan ta lite extra tid – men kan vara värt att veta exakt vad man får.

 

Det här var svaren på några av våra vanligaste frågor. Är det något du fortfarande undrar över så är du hjärtligt välkommen att kontakt oss genom att besöka vår butik, maila oss på info@engelskatapetmagasinet.se eller ring oss 031-711 98 50.