Om oss / Köpvillkor

KÖPVILLKOR

Här har vi försökt att sammanställa information om betalning, leverans, ångerrätt med mera. Allt för att göra ditt köp så enkelt, säkert och smidigt som möjligt.

SORTIMENT

I vår webshop vill vi visa våra inredningsintresserade kunder runt om i landet ett brett urval av tapeter samt utvalda tyger som vi säljer i vår butik. Flertalet av våra produkter importeras direkt från utlandet. Vi försöker erbjuda det mesta som finns på marknaden med betoning på högt designinnehåll, kvalitet och särprägel. 

Saknar du någon produkt i webshoppen kontakta oss gärna på info@engelskatapetmagasinet.se, så ska vi göra vårt bästa att försöka tillgodose dina önskemål.

FÄRGER OCH BILDER

Tänk på att färgåtergivningen av bilder varierar från dator till dator, vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på datorn. Är du osäker på färg- eller material erbjuder vi möjligheten att beställa prov på många av våra tapeter och tyger, se nedan under Prover. Notera även att färgen på tapeter/tyger kan variera något mellan olika tillverkningar. Fabrikanten märker alltid rullarna med ett särskilt batchnummer, vid leverans av kompletteringar kan vi tyvärr inte garantera leverans av ursprungligt batchnummer. Observera att denna skillnad inte ger dig rätt till retur. Felaktigt bruk av våra produkter tex. felaktig tapetsering ger inte heller någon rätt till retur, var därför noga med att följa rekommendationerna i produktfakta eller i våra tapetseringsråd som medföljer.

Uppmärksamma att beskrivningarna till produkterna är subjektiva och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer.

PROVER

Är du osäker på färg- eller struktur så erbjuder vi våra kunder prover på många av våra tapeter eller tyger. Proverna är oftast A4 eller mindre för tapeter, för tyger är proverna generellt mindre. Avsikten med proverna är att vara en hjälp vid köp av tapet eller tyg - inget annat - och är till för att man ska kunna se färger och struktur/yta. Observera att färgerna mellan prov och den beställda varan kan skilja något i färg då de oftast är ur olika batcher (tryckningar). Prover beställs under repektive vara, porto ingår i priset och de skickas sen med post. Leveranstiden är ca 2-3 veckor.

PRISER

Samtliga priser är inkl. moms (25%) och i svenska kronor. 
Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för uppenbara feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning.

LEVERANS

Normal leveranstid är 1 vecka, om inget annat angivits. För produkter som beställs av utländsk leverantör beräknas normalt en leveranstid på ca 2 veckor om inget annat anges, för vissa tapeter gäller dock 3 veckor. Vid eventuell leveransförsening kommer vi att kontakta dig snarast.

Vi erbjuder tre olika leveranssätt (inom Sverige):

- Varorna hämtas i vår butik Engelska Tapetmagasinet i Göteborg
Bor du i närheten av Göteborg kan du välja att hämta paketet direkt hos oss i butiken på Västra Hamngatan 18. Vi hör av oss till dig när dina varor är färdig att hämta. Naturligtvis tillkommer ingen eventuell fraktkostnad vid detta leveranssätt. 

- Varorna hämtas direkt på utlämningsstället 
Paketet skickas normalt till närmaste utlämningsställe för avhämtning. En avi eller sms skickas till dig och du hämtar själv varan på ditt utlämningsställe. 

- Hemleverans

Med hempaket kan Du få ditt paket levererat till dörren. Leverans sker vardagar mellan 17:00 – 22:00 efter telefonavisering.
Tilläggskostnad: 160 kronor

 

Att handla från utlandet

Inom EU levererar vi i normala fall till ditt postkontor mot en förhöjd fraktavgift, för närvarande 299 SEK utöver normala fraktkostnader. Vi kan idag tyvärr inte leverera varor utanför EU. För dig som bor i Norge kan vi leverera till närmaste postkontor i Sverige via sk "Poste Restante" utan extra kostnader. 

KÖP

Vid beställning över Internet träffas avtal om köp först när du har erhållit en orderbekräftelse från Engelska Tapetmagasinet via e-post. 

Bekräftelsen sker senast 24 timmar efter att beställningen mottagits. Får du ingen bekräftelse kontakta oss för att kontrollera att vi har tagit emot din beställning.

När du beställer i vår webshop kan du enkelt hålla reda på din beställning via varukorgen som hela tiden är synlig överst i ditt webbfönster. Här visas antal artiklar i din varukorg, aktuell ordersumma samt en knapp för att gå till kassan. Kassan är uppdelad i ett eller två tydliga steg, beroende på typ av betalning:

Steg 1:     
Ger dig en översikt av innehållet i din varukorg. Ger dig ett val mellan      
  * Betalningsmetoder

  * Betalningssätt

  * Leveransland

  * Formulär för inmatning av dina adressuppgifter samt email-adress.
  * Knapp för att bekräfta ordern

 

För dig som betalar som vill delbetala eller handla mot faktura krävs även att ditt personnummer anges. Bekräftelse av ordern skickas sen. Fakturering vid delbetalning eller köp mot faktura sköts via Handelsbanken när det gäller privatpersoner. Minsta ordersumma för köp mot faktura är 500 kr.

            

Steg 2:
För dig som betalar med kort - Ny krypterad Dibs-sida med digital kortbetalning. Här anges ditt kortnummer, giltlighetstid samt CVC-kod. Om du har problem med att betala kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet.
Bekräftelse av ordern skickas sen.

SÄKERHET VID KORTBETALNING

Vid kortbetalning använder Engelska Tapetmagasinet Dibs som samarbetspartner. Dibs verifierar kreditkortet online på ett snabbt och säkert sätt. Kortnumret skickas genom en starkt krypterad uppkoppling direkt till banken. Engelska Tapetmagasinet har ingen tillgång till någon kortinformation eller bankkontoinformation. Dibs använder SSL som är en industristandard och bland den bästa programvaran som finns för säkra e-handelstransaktioner. 

Så här fungerar det: 
Kunden skriver in sina kortuppgifter på Dibs server. 
Dibs anropar banken, som auktoriserar betalningen och visar svaret för kunden. 
Rapporter skickas till Konsumenten och till Engelska Tapetmagasinet 
Om betalningen godkänns av banken överförs pengar från konsumentens konto till butikens konto.

RETUR OCH REKLAMATION

Felaktig vara
Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast, dock senast inom 8 dagar efter mottagande. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se. 


Varje tapetrulle/tyg ska kontrolleras noga före uppsättning/användning. Tänk på att alltid kontrollera att alla tapetrullarna av samma vara är i samma tryck/batchnummer. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader. 

I medföljande instruktion står allt du ska tänka på före tapetsering. 

Transportskada
Om du upptäcker att varan är skadad redan vid leveransen ska du ej acceptera varan utan returnera den till uthämtningsstället eller till budet. 

Ångerätt / Byte / Returer 


- Lagerförda varor

Engelska Tapetmagasinet erbjuder öppet köp i 14 dagar på lagerförda varor från den dag du tagit emot varan. Du står själv för returfrakten. Förpackningen ska vara obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar på varan. Kredit utfärdas när returen anlänt till oss. Återbetalning sker alltid till ditt bankkonto – meddela följande uppgifter: Bank + Clearing + Kontonummer.

- Beställningsvaror

Öppet köp gäller INTE beställningsvaror  vilket utgör merparten av vårt sortiment. Observera att tyger alltid är beställningsvara. Om vi ändå godkänt retur av beställnigsvara får du betala returfrakt själv plus en eventuell returavgift.

 

Kontakta oss innan du lägger din beställning om du är osäker på returvillkoren eller vad som är lagervara resp. beställningsvara. Vid en eventuell retur måste du alltid kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se innan du skickar tillbaka varan/varorna.


Om du är osäker på tapeten/tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov så du vet att den motsvarar dina förväntningar.

 

Återbetalning

Återbetalning sker senast 14 dagar efter det att vi fått tillbaka varan. Har betalning skett med konto- eller kreditkort gör återbetalningen direkt till ditt bankkonto - av säkerhetsskäl vill vi ej att du lämnar kortnummer via mail.

BETALNING

Bank/Kreditkort
Vi accepterar betalningar med konto- eller kreditkort från Visa eller Mastercard/Eurocard. Kundens kortnummer och kortets giltighetstid måste anges. Pengarna dras från kundens konto vid beställningstillfället. Kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet.

 

Delbetalning

Välj mellan att köpa nu och betala nästa månad (30 dagar räntefritt) eller delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Allt via Ecster.

Fakturering

Om betalning istället önskas mot faktura så tillkommer en avgift på 45:-. För att faktura ska kunna godkännas krävs att personnummer anges vid köpet. Fakturering och andra betalningslösningar sker via Ecster (gäller privatpersoner). Fakturan skickas med post eller via email till dig efter varan har skickats från oss. Minsta ordersumma vid köp mot faktura är 500 kr och maxgränsen är 30 000 kr per order, vid större order kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se så löser vi det på bästa sätt. 

MÄNGDRABATT/PRESENTKORT

Våra mängdrabatter dras per automatik i kassan. Rabatten dras av den totala köpsumman (dock ej på ev. fraktkostnader). Har du fått en unik rabattkod alt. presentkort fyller du i koden själv i kassan. Observera att ingen ytterligare rabatt ges på produkter som redan är nedsatta i pris. Notera att inga rabatter gäller på tapeter från Svenskt Tenn/Josef Fank och inte heller på presentkort.

 

OBS! Det är kundens eget ansvar att se till att rabattkoden är korrekt ifylld! Ej ifylld rabattkod kan tyvärr ej inlösas i efterskott.

ÖVRIGT

Angivna priser i webshoppen gäller så länge varorna är tillgängliga eller inget annat anges på vår hemsida. Vi kommer att informera dig så snart som möjligt om de varor du beställt inte är tillgängliga.

 

Limrekommendationer medföljer tapetleveransen.

 

Personuppgifter

När du handlar hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter, detta gör vi för att kunna erbjuda bästa möjliga service. Med hjälp av dina personuppgifter kan vi komma att kolla din kreditstatus samt din adress. Uppgifterna vi samlar in finns inte i några offentliga register och är alltså inte synliga för andra privatpersoner eller företag. Vi kommer inte under några omständigheter att sälja eller överlåta era personuppgifter till någon annan.

 

PUL ger dig rätt att ta del av den information som vi har lagrat om dig och om du anser att den är irrelevant eller felaktig har du alltid rätt att begära att vi ändrar eller tar bort den.


Misstag
Misstag sker ibland genom mänskliga faktorn eller andra fel. Vi har stor erfarenhet av nöjda kunder ända sedan vi öppnade 1899 och det är något som vi alltid lägger stor vikt vid. Alla vi på Engelska Tapetmagasinet strävar efter att du ska vara riktigt nöjd med ditt köp. Om ett misstag sker kommer vi naturligtvis göra vårt bästa att försöka korrigera det snarast möjligt. 


Kontakta oss:
Engelska Tapetmagasinet AB
Västra Hamngatan 18
411 17 Göteborg
Tel: 031-7119850
Fax: 031-7740443
email: info@engelskatapetmagasinet.se
Org.nr: 556439-0408

Stäng