Stäng

Köpvillkor

Engelska Tapetmagasinet erbjuder tapeter, tyger, färg och inredning via webshop och butik. Vi vill att du som kund ska känna att det är enkelt, tryggt och bekvämt att handla hos oss. Du väljer själv om du vill hämta dina varor i butik, hos postombud eller med hemleverans.

Här har vi sammanställt information och villkor om betalning, leverans, ångerrätt med mera. Funderar du över något särskilt är du alltid välkommen att kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se eller 031-711 98 50 så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till.

  1. Beställning och köp
  2. Betalning
  3. Leveranstid och frakt
  4. Köparens skyldigheter
  5. Retur, ångerrätt och byte
  6. Reklamation
  7. Övrigt

1. BESTÄLLNING OCH KÖP

När vi har tagit emot din beställning får du en orderbekräftelse via e-post. Kontakta oss om du mot förmodan inte skulle få din bekräftelse så sänder vi över den till dig manuellt. I orderbekräftelsen står det mer information om din varas leveranstid. Så fort ditt paket nått ditt ombud och finns att hämta får du en avisering via sms.

Var uppmärksam på att beskrivningarna till produkterna är subjektiva och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer. Är du minsta osäker – beställ ett prov.

Med samtliga våra tapeter medföljer instruktioner på svenska gällande tex limrekommendationer.

 

PROVER
Beställ prov för att vara säker på färg eller struktur innan du beställer tapeter eller tyger. Färgåtergivningen av bilder varierar från dator till dator. Vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på datorn. Är du osäker på färg eller material erbjuder vi därför möjligheten att beställa prov på de flesta av våra tapeter och tyger.

Proverna är oftast A4 eller mindre för tapeter, för tyger är proverna generellt mindre. Avsikten med proverna är endast att vara en hjälp vid köp av tapet eller tyg och är till för att man ska kunna se färger och struktur/yta. Vid stora mönster visas inte hela mönstret utan endast en del, eftersom allt inte får plats. Observera att färgerna mellan prov och den beställda varan kan skilja något i färg då de oftast är ur olika batcher (tryckningar). Prov beställs under respektive vara, och de skickas med vanlig post. Leveranstiden är från 2 dagar upp till 3 veckor. Vi har mycket prover i lager som skickas omgående, men i de fall det inte finns, inväntar vi samtliga prover i din beställning och samleverar när allt har kommit.

 

PRISER
Samtliga priser är inkl. moms (25%) och i svenska kronor. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för uppenbara feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning. Du har möjlighet att ändra kassan till annat land, tex Norge, då visas priserna exklusive moms. 

 

MÄNGDRABATT
Våra mängdrabatter dras per automatik i kassan. Rabatten dras av den totala köpsumman (dock ej på ev. fraktkostnader). Notera att inga rabatter gäller på tapeter från Svenskt Tenn/Josef Frank och inte heller på presentkort. Observera att ingen ytterligare rabatt ges på produkter som redan är nedsatta i pris.

 

PRESENTKORT OCH RABATTKODER
Har du fått en unik rabattkod eller ett presentkort fyller du i koden själv i kassan. Ingen ytterligare rabatt ges på produkter som redan är nedsatta i pris. Det är köparens eget ansvar att se till att rabattkoden är korrekt ifylld. Ej ifylld rabattkod kan inte inlösas i efterskott.

2. BETALNING

För att göra det enkelt för dig erbjuder vi både kortbetalning, delbetalning, faktura och swish.

 

KORTBETALNING
Vi accepterar betalningar med konto- eller kreditkort från Visa, Mastercard, Eurocard och Maestro. Kortnummer och kortets giltighetstid måste anges och pengarna dras från kontot vid beställningstillfället. Kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet.

 

Vid kortbetalning använder Engelska Tapetmagasinet Ecster Pay som samarbetspartner. Vi har därför en krypterad Ecster Pay-sida med digital kortbetalning. Här anges kortnummer, giltighetstid samt CVC-kod. Om du har problem med att betala, kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet. Ecster verifierar kreditkortet online på ett snabbt och säkert sätt. Kortnumret skickas genom en starkt krypterad uppkoppling direkt till banken. Engelska Tapetmagasinet har ingen tillgång till någon kortinformation eller bankkontoinformation. Ecster Pay använder SSL som är en industristandard och bland den bästa programvaran som finns för säkra e-handelstransaktioner. 

DELBETALNING

Välj mellan att köpa nu och betala nästa månad (30 dagar räntefritt) eller delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Allt via Ecster. För att delbetalning ska kunna godkännas krävs att personnummer anges vid köpet.

FAKTURA

Om betalning istället önskas mot faktura så tillkommer en avgift på 49 kr. För att faktura ska kunna godkännas krävs att personnummer anges vid köpet. Fakturering och andra betalningslösningar sker via Ecster (gäller privatpersoner). Fakturan skickas med post eller via email till kunden efter varan har skickats från oss. Minsta ordersumma vid köp mot faktura är 500 kr och maxgränsen är 30 000 kr per order, vid större order kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se så löser vi det på bästa sätt. 

 

SWISH

Betalningar med Swish går snabbt och enkelt. Efter att kunden bekräftat köpet, startas Swish i mobilen, och beloppet dyker upp per automatik i appen. När kunden godkänt betalningen med Mobilt BankID är transaktionen genomförd.

 

3. LEVERANSTID OCH FRAKT

Leveranssätt, villkor och leveranstid varierar beroende på typ av vara och land. Till exempel kan en specialbeställd vara ta längre tid att leverera än en som finns i lager i samband med beställningen. Leveranstid anges i antal arbetsdagar under respektive vara. Är det brådskande finns det oftast möjlighet att beställa expressleverans. Kontakta oss då på info@engelskatapetmagasinet.se eller 031-711 98 50. Har du beställt olika varor så kan de ibland ha olika leveranstid, och det är då den längsta leveranstiden som styr tiden. Vi strävar efter att skicka allt i ett paket, men önskar du delleveranser så behöver du meddela oss detta, och du kommer då att debiteras för ytterligare en fraktkostnad i efterhand.

Vi reserverar oss från eventuella slutförsäljningar hos leverantör eller omständigheter som är utom vår kontroll och som gör att leveranstiderna ibland kan bli längre än vi angett. Vid eventuell leveransförsening kommer vi att kontakta dig snarast.  Vi reserverar oss för att leveranser till avlägsna orter kan ta någon / några dagar extra utöver den information som anges på produktsidan.

 

FRI FRAKT

Vi erbjuder fri frakt på tapeter inom Sverige. Leverans sker då till ditt närmaste utlämningsställe för paket (ombud). Våra leveransalternativ specificeras nedan. Om du gör en retur på en lagervara bekostas returfrakten av dig (läs mer under Returer) och du kommer att debiteras för frakten som Engelska Tapetmagasinet har bjudit på vid ditt köp (199 kr).


FRAKT INOM SVERIGE
Du kan välja mellan nedanstående alternativ när du beställt dina varor;

1. Varorna hämtas i vår butik Engelska Tapetmagasinet i Göteborg
Bor du i närheten av Göteborg kan du välja att hämta paketet direkt hos oss i butiken på Västra Hamngatan 18. Vi hör av oss till dig när dina varor är färdiga att hämta. Naturligtvis tillkommer ingen fraktkostnad vid detta leveranssätt. 

2. Varorna hämtas direkt på utlämningsstället 
Paketet skickas normalt till närmaste utlämningsställe för avhämtning.
En avi eller sms skickas till dig och du hämtar själv varan på ditt utlämningsställe. 

3. Hemleverans dagtid

Med hempaket får du ditt paket levererat till dörren.
Leverans sker dagtid på vardagar efter telefonavisering. Tilläggskostnad: 250 kronor.

4. Hemleverans kvällstid
Med hempaket får du ditt paket levererat till dörren.
Leverans sker kvällstid på vardagar efter telefonavisering. Tilläggskostnad: 450 kronor

5. Expressleverans

Pris ges på förfrågan, mejla till info@engelskatapetmagasinet.se.
Expressfrakt varierar i tid och kostnad beroende på leverantör och mängd.

 

FRAKT TILL UTLANDET

Inom EU levererar vi i normala fall till ditt postkontor. Icke skrymmande varor kostar 299 SEK. 
Vi skickar även till Norge, då gäller följande; Efter din order kontaktar vi dig och ger en offert på fraktkostnad, som är beroende av vikt, samt kostnad för förtullning. Norska kunder behöver även förse oss med sitt personnummer till tullen. Föredrar du Poste Restante finns även det som alternativ och kostar då 250 kr. Vänligen kontakta oss innan.

 

ÄNDRING AV NAMN ELLER LEVERANSADRESS

Vid ändring av namn, leveransadress eller leveranssätt efter att varan skickats debiterar vi 250 kr. Detta för att täcka Engelska Tapetmagasinet kostnader hos transportföretagen.

 

EJ UTHÄMTAD VARA

Vi ansvarar inte för paket som inte uthämtats av dig som kund inom skälig tid. Har du missat att hämta ut paketet, men vill ha varan, debiteras du som kund fraktkostnaden för det andra utskicket.

 

I det fall du väljer att inte hämta ut paketet, som sedan returneras från ditt ombud till Engelska Tapetmagasinet, kommer Engelska Tapetmagasinet debitera dig som kund hela ordervärdet inklusive frakt och eventuella fakturaavgifter. Detta för att täcka Engelska Tapetmagasinets transport- och administrationskostnader.

 

4. KÖPARENS SKYLDIGHETER

Som köpare har du följande skyldighet att kontrollera varan direkt efter att du har mottagit den. Det är köparen som innehar besiktningsplikten och den kan inte överlåtas till tredje part.

 

VID KÖP AV TAPETER

  1. Kontrollera att du fått rätt vara levererad innan eventuell förpackning bryts. Ge därför ingenting till målaren före du har kontrollerat att det är rätt tapet.
  2. Kontrollera att det samma färgbadsnummer på samtliga rullar. Variationer i färgbad kan uppstå annars.
  3. Kontrollera alltid före uppsättning att tapeten är helt felfri. Detta betyder att hela tapeten måste kontrolleras noga före uppsättning då det är du som köpare som har den så kallade besiktningsplikten. Har du anlitat målare är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten. Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något, mot all förmodan, skulle vara fel på rullarna. Anlitar du en målare, som upptäcker felet först när de ska sättas upp, så kan kostnaden för målaren inte täckas av oss.
  4. Spara alla etiketter som sitter på tapeten.
  5. Eventuell reklamation måste göras till oss inom 8 dagar efter mottagandet.
  6. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.

 

 

VID KÖP AV TYGER

  1. Kontrollera att du fått rätt vara levererad.
  2. Kontrollera hela tygstycket före du klipper eller syr i tyget att det är helt felfritt. Detta är extra viktigt eftersom ingen tillverkare godkänner reklamationer där man har klippt eller sytt i tyget. Har du anlitat sömmerska är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten.Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något, mot all förmodan, skulle vara fel på tyget. Anlitar du en sömmerska, som upptäcker felet först när det ska sys, så kan kostnaden för sömnaden inte täckas av oss.
  3. Spara alla etiketter som sitter på tyget.
  4. Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet.
  5. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.

 

 

VID KÖP AV FÄRG

  1. Kontrollera att du fått rätt kulör och kvalité levererad.
  2. Kontrollera att du har rätt underlag för den färg du har köpt.
  3. Spara alla etiketter som sitter på färgburken.
  4. Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet
  5. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder, ordernummer och beskrivning av ärendet.

5. RETUR, ÅNGERRÄTT OCH BYTE

Vi strävar efter att ha nöjda kunder och försöker alltid hjälpa kunder till rätt köp. Vi strävar efter så få returer som möjligt. Då alla tapetrullar har ett speciellt batchnummer (trycknummer) som anger färgbad, går enstaka rullar inte att sälja vidare. Om du är minsta osäker på ditt val rekommenderar vi därför alltid att du beställer ett prov för att se att den motsvarar dina förväntningar. Är du osäker på mängd så hjälper vi alltid till att räkna på dina mått. Kontakta oss innan du lägger din beställning om du är osäker på returvillkoren eller vad som är lagervara resp. beställningsvara. Vid en eventuell retur måste du alltid kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se innan du skickar tillbaka varan/varorna, för att veta att det är godkänt. Se nedan. Returrätten gäller inte länder utanför EU.

 

Vid eventuell retur:

  1. Kontrollera om din vara är lagervara eller beställningsvara för att veta om den går att returnera.
  2. Anmäl till oss på info@engelskatapetmagasinet.se - ange namn och ordernummer.
  3. Invänta eventuellt godkännande från oss.
  4. Vid eventuellt godkännande från oss – skicka in paketet till vårt lager direkt. Du står själv för frakten.
  5. Returer som skickas till utlämningsställe accepteras inte.
  6. Varan ska ha förpackningen obruten och vara i oskadat skick med eventuella etiketter kvar.
  7. Vi rekommenderar att behålla överbliven tapet ifall att någon våd blir skadad i framtiden och behöver bytas ut. Det brukar då vara svårt att få tag i samma trycknummer.
  8. Eventuella oanmälda returer hanteras inte.

 

BLACK FRIDAY

Under Black friday (29/11-1/12 2019) har vi nedsatta priser på Boråstapeter, Engblad & co, Sandberg, Hanna Werning och Lexington. Eftersom dessa varor är kraftigt rabatterade gäller ej öppet köp. Dvs det går ej att returnera. Är du osäker på mängden du behöver - kontakta oss före köp. 

 

LAGERVAROR

Engelska Tapetmagasinet erbjuder öppet köp i 14 dagar på lagerförda varor från den dag du tagit emot varan. Vill du veta om din tapet eller produkt finns som lagervara, vänligen kontakta oss innan du lägger ordern. Du står själv för returfrakten. Förpackningen ska vara obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar på varan. Kredit utfärdas när returen anlänt till oss. Återbetalning sker till samma betalsätt som använts vid köp.

 

BESTÄLLNINGSVAROR

Öppet köp gäller INTE beställningsvaror, vilket utgör merparten av vårt sortiment. Observera att tyger alltid är beställningsvara, och så även de flesta tapeter. Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 11§ punkt 3 gäller inte ångerrätt om avtalet avser varor som tillverkas enligt konsumentens anvisningar. Tapeter och tyger som trycks och beskärs efter beställning. Dessa produkter får då unika färgbad och mått. Ångerrätten omfattar därför inte dessa tapeter och tyger. Ångerrätten gäller inte heller om varan tillverkats enligt dina anvisningar eller om varan på grund av din beställning fått en tydlig personlig prägel, till exempel måttbeställda gardiner eller bruten färg. Vi rekommenderar därför alltid att beställa prov innan beställning.

Ångerrätten gäller inte för näringsidkare.

 

ÅTERBETALNING

Återbetalning sker senast 14 dagar efter det att vi fått tillbaka varan. Har betalning skett med konto- eller kreditkort gör återbetalningen direkt till ditt bankkonto - av säkerhetsskäl vill vi ej att du lämnar kortnummer via mail. För dig som beställt med faktura/delbetalning vid ditt köp, så betalas inte fakturaavgiften tillbaka vid eventuell retur.  För dig som har handlat tapeter där det ingår fri frakt, och du väljer att returnera tex en lagervara, så kommer frakten (199 kr) att dras från kostnaden vi eventuellt ska kreditera. Vid eventuellt nyttjande av mängdrabatten, så korrigeras detta om det blir en minskad procentsats.

 

Eventuell returkostnad till tillverkaren kan tillkomma: 250 kr till svensk leverantör och 400 kr till utländsk leverantör (vid tyngre varor kan ytterligare fraktkostnad tillkomma).

6. REKLAMATION

Reklamationen skickas till info@engelskatapetmagasinet.se. Felaktigt bruk av våra produkter, t.ex. felaktig tapetsering, ger inte någon rätt till reklamation, så var därför noga med att följa rekommendationerna i produktfakta eller i våra tapetseringsråd som medföljer innan du gör något med produkten.

 

Som köpare har du följande skyldigheter:

 

VID KÖP AV TAPETER

  1. Kontrollera att du fått rätt vara levererad innan eventuell förpackning bryts. Ge därför ingenting till målaren före du har kontrollerat att det är rätt tapet.
  2. Kontrollera att det samma färgbadsnummer på samtliga rullar. Variationer i färg kan uppstå annars.
  3. Kontrollera alltid före uppsättning att tapeten är helt felfri. Detta betyder att hela tapeten måste kontrolleras noga före uppsättning, då det är du som köpare som har den så kallade besiktningsplikten. Har du anlitat målare är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten. Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något mot all förmodan, skulle vara fel på rullarna. Anlitar du en målare som upptäcker felet först när de ska sättas upp, så kan kostnaden för målaren inte täckas av oss.
  4. Spara alla etiketter som sitter på tapeten.
  5. Eventuell reklamation måste göras till oss inom 8 dagar efter mottagandet.
  6. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.

 

VID KÖP AV TYGER

  1. Kontrollera att du fått rätt vara levererad.
  2. Kontrollera hela tygstycket före du klipper eller syr i tyget att det är helt felfritt. Detta är extra viktigt eftersom ingen tillverkare godkänner reklamationer där man har klippt eller sytt i tyget. Har du anlitat sömmerska är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten. Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något, mot all förmodan, skulle vara fel på tyget. Anlitar du en sömmerska, som upptäcker felet först när det ska sys, så kan kostnaden för sömnaden inte täckas av oss.
  1. Spara alla etiketter som sitter på tyget.
  2. Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet.
  3. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.

 

VID KÖP AV FÄRG

  1. Kontrollera att du fått rätt kulör och kvalité levererad.
  2. Kontrollera att du har rätt underlag för den färg du har köpt.
  3. Spara alla etiketter som sitter på färgburken.
  4. Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet
  5. Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder, ordernummer och beskrivning av ärendet.

 

ERSÄTTNING
Efter godkänd reklamation av både oss och leverantör ersätts felaktig tapet eller tyg med en ny felfri vara. Vid reklamation: spara alltid etiketter, burkar och prov på felet. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka (förutsatt att tex rullarna inte sitter på väggen). Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader för tex hantverkare eller transporter.

 

TRANSPORTSKADA
Om du upptäcker att varan är skadad redan vid leveransen ska du ej acceptera varan utan returnera den till uthämtningsstället eller till budet. Meddela oss därefter på info@engelskatapetmagasinet.se.

 

FELAKTIG VARA
Som vi beskriver under dina skyldigheter ovan samt under punkt 4, är det du som köpare som har besiktningsplikten, och måste kontrollera att du har fått rätt vara innan du tex ger den till målaren. Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast, dock senast inom 8 dagar efter mottagande.

7. ÖVRIGT

PERSONUPPGIFTER
När du handlar hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter, detta gör vi för att kunna erbjuda bästa möjliga service. Med hjälp av dina personuppgifter kan vi komma att kolla din kreditstatus samt din adress. Uppgifterna vi samlar in finns inte i några offentliga register och är alltså inte synliga för andra privatpersoner eller företag. Vi kommer inte under några omständigheter att sälja eller överlåta dina personuppgifter till någon annan. PUL ger dig rätt att ta del av den information som vi har lagrat om dig och om du anser att den är irrelevant eller felaktig har du alltid rätt att begära att vi ändrar eller tar bort den.

MISSTAG
Misstag sker ibland genom mänskliga faktorn eller andra fel. Vi har stor erfarenhet av nöjda kunder ända sedan vi öppnade 1899 och det är något vi alltid lägger stor vikt vid. Alla vi på Engelska Tapetmagasinet strävar efter att du ska vara riktigt nöjd med ditt köp. Om ett misstag sker kommer vi naturligtvis göra vårt bästa att försöka korrigera det snarast möjligt. 

 

KONTAKTUPPGIFTER
Engelska Tapetmagasinet AB
Västra Hamngatan 18
411 17 Göteborg
Tel: 031-7119850
info@engelskatapetmagasinet.se


Håll dig uppdaterad

Följ oss på Instagram

Följ @Tapetmagasinet på instagram och ta del av vår värld fylld med tapeter, inspiration och inredningsglädje.

Till vår instagram

Mängdrabatt

Hos oss får du mer rabatt ju mer du handlar. Upp till 15% rabatt online.

Läs mer här >>

Fri frakt

Vi har fri frakt på tapeter. Snabb och smidig leverans.

Läs mer här >>

Personlig service

Ring eller maila oss, så hjälper vi dig direkt.

Läs mer här >>

Smidig betalning

Betala smidigt med swish, kort, faktura eller delbetalning.

Läs mer här >>